wtorek, 13 kwietnia 2010

Morskie wspomnienia



Często wracając we wspomnieniach do nadmorskich wakacji staram się przywołać smaki i aromaty, które towarzyszyły mi podczas podróży. Pomagają mi w tym drobne przekąski, takie jak koreczki i pasty. Ostatnio zaprosiłam do siebie koleżankę, która jest wielbicielką ryb i owoców morza. Pomyślałam, że z tej okazji miło by było przygotować parę morskich przystawek, które idealnie pasowałyby do białego wina. Na spotkanie umówiłam się jeszcze tego samego dnia, po czym ruszyłam do kuchni, aby przygotować coś do podjadania. Jako pierwszy z pomocą przyszedł mi łosoś. Postanowiłam wypróbować przepis na koreczki, który ostatnio znalazłam.

Do ich przyrządzenia potrzebowałam wędzonego łososia, musztardę francuską, cytrynę oraz czarne oliwki. Po nabiciu składników na wykałaczki nałożyłam na nie trochę musztardy i położyłam na liściach cykorii. Po tym pozostał mi do przygotowania tylko sos. Zmieszałam zatem ocet balsamiczny, oliwę z oliwek, trochę miodu, sok z cytryny oraz sól i pieprz. Całość wymieszałam i zalałam koreczki.

Kolejną zakąską przygotowaną na szybko była sałatka z krewetek, awokado, mango i świeżej kolendry. Ugotowane krewetki królewskie skropiłam sokiem z pomarańczy, który doskonale komponował się z orzeźwiającymi owocami. Mimo, że w Polsce nie dostaniemy owoców morza prosto z połowu w tym zestawie nasze podniebienie z pewnością nie będzie wybrzydzać.

Na koniec zdecydowałam się na nieco ekstrawagancji, które niosą ze sobą anchois i przygotowałam pastę wedle przepisu, który znalazłam w Wysokich Obcasach. Pokroiłam suszone pomidory w oliwie, anchois w oliwie, czarne oliwki, czosnek, pieprz oraz garść świeżych ziół: bazylii i natki pietruszki. Całość posiekałam i wymieszałam pozostawiając grudkowatą strukturę. Pasta doskonale komponowała się z rumianymi, chrupiącymi grzankami.

Wieczór spędziłyśmy naprawdę pysznie. Do późna w nocy dyskutowałyśmy przy winie wymieniając wspólne doświadczenia, nie tylko te kulinarne...

Przepis na sałatkę z krewetek, mango i awokado

300 gram krewetek królewskich
sok z połówki pomarańczy
mango
2 awokado
świeża kolendra
8 łyżek oliwy z oliwek
sól
pieprz

Oliwę, sok z pomarańczy oraz posiekaną kolendrę wymieszać w miseczce i odstawić na jakiś czas. Krewetki ugotować i obrać z pancerza. Awokado i mango obrać ze skórki, usunąć pestki i pokroić w podłużne paski. Dodać krewetki. Całość polać sosem i przybrać listkami kolendry. Dodać sól i pieprz do smaku.

Smacznego!
MaGusta.

2 komentarze:

  1. Nie wiem jak to robicie, ale wręcz idealnie trafiacie w gust mojego podniebienia ;) Podoba mi się szczególnie ta sałatka z krewetkami, na zdjęciu wygląda bardzo apetycznie.

    Ja też lubię różne koreczki. http://www.gotujmy.pl/koreczki,przepisy,57112.html - tutaj możecie znaleźć przepis na moje ulubione. Wprawdzie nie w morskim klimacie, ale też dobre! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Same pyszności! Te grzanki z pastą anchois na pewno wypróbuję. Jutro ma wpaść do mnie kilkoro znajomych, myślę, że to odpowiednia okazja :)

    A skoro o anchois mowa, to przypomniała mi się pasta z tuńczyka, kaparów i anchois. Potrzebna jest puszka tuńczyka w sosie własnym, łyżeczka kaparów i 1-2 filety anchois. Do tego trochę soli, pieprzu i dwie łyżki majonezu. Wszystkie składniki dobrze odsączyć, drobno posiekać, doprawić i wymieszać z majonezem. Podobnie jak Twoja pasta, najlepiej smakuje na grzankach, można dodatkowo posypać świeżą, posiekaną natką pietruszki.

    OdpowiedzUsuń